De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor consumenten en bedrijven. De ACM houdt toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren (energie, telecom, vervoer, post) en het consumentenrecht. Met als doel een gelijk speelveld met (innovatieve) bedrijven die zich aan de regels houden, en goedgeïnformeerde consumenten die voor hun recht opkomen en écht wat te kiezen hebben.

De kernwaarden van de ACM? Open, professioneel en onafhankelijk. En dat merk je in onze cultuur en gedragingen.

Bij de ACM werken op dit moment zo’n 550 collega’s vanuit de Zurichtoren in Den Haag, op loopafstand van Den Haag Centraal.

Wat doen we?

  • Complexe marktproblemen oplossen

Hoe houden we de markt toegankelijk voor startups? Hoe zorgen we dat energie betaalbaar blijft? Zijn boetes voldoende om de misleiding van consumenten in een sector te stoppen? Een greep uit het palet aan complexe vraagstukken waar je als ACM’er oplossingen voor zoekt. En die oplossingen liggen zelden voor de hand. Want wat is nu het economisch effect van een maatregel? Welke juridische sanctie past bij de onderzoeksfeiten en jurisprudentie? Wat betekent een besluit voor de consument? En hoe lossen we het probleem structureel op? Je begrijpt, je werk gaat bij ons verder dan het bestraffen van overtredingen. Je pakt onderliggende oorzaken aan en voorkomt herhaling. Hiervoor heb je een scala aan instrumenten tot je beschikking. Van afspraken met de sector en waarschuwingen, tot boetes en voorlichtingscampagnes. De beste oplossing? Die ontdek je samen met je collega’s.

  • Mededinging, regulering en consumentenbescherming

Bij de ACM werk je in het mededingingstoezicht, het sectorspecifieke toezicht of de consumentenbescherming. Werk je op het gebied van mededinging? Dan krijg je te maken met de meest uiteenlopende sectoren: van loterijen, transport en bouw tot supermarkten en de zorg. In het sectorspecifieke toezicht houd je je bezig met de regulering van de sectoren telecom, vervoer, post of energie. Trends als duurzaamheid en internationalisering maken het werk in deze sectoren bijzonder dynamisch. Waar het over consumentenbescherming gaat, werk je aan oplossingen voor problemen waar consumenten dagelijks last van hebben. Dit kan soms snel met één telefoontje. De andere keer vereist het langere juridische procedures. Bij consumentenbescherming hoort ook ons consumentenloket ConsuWijzer. Hier reageren we jaarlijks op zo’n 70.000 meldingen van consumenten over waar het niet goed gaat in de markt.

Wie zoeken we?
Het werk van de ACM vraagt om specifieke kennis van markten en wetten. Daarom hebben we veel economen en juristen in huis en zoeken we regelmatig nieuw talent in die vakgebieden. Maar ons personeelsbestand én vacatureaanbod worden steeds diverser. Zowel qua inhoudelijke achtergronden, denk aan digitale rechercheurs en dataspecialisten, als qua type mensen. We geloven in de kracht van diversiteit. Drie eigenschappen die wij graag terugzien bij al onze mensen: open minded, verbindend en inventief. Want met alleen deskundigheid op je vakgebied kom je er bij de ACM niet.

Wat bieden we?
Het is serieus en hard werken bij de ACM. Maar daar staat wel wat tegenover. We zorgen namelijk goed voor je. Zodat je je blijft ontwikkelen en met plezier naar je werk gaat. Wat mag je verwachten van de ACM als werkgever?

  • Maatschappelijk relevant werk op actuele thema’s
  • Een steile leercurve en vanaf je start direct veel eigen verantwoordelijkheid
  • Een goede werk-privé balans
  • Veel aandacht voor opleiding en ontwikkeling
  • Fijne arbeidsvoorwaarden

Meer informatie?
Neem voor meer informatie contact op met Evelien Blom, Senior Corporate Recruiter, via evelien.blom@acm.nl. Op www.werkenbijacm.nl lees je meer over onze mensen, evenementen, stageplekken, vacatures en sollicitatieprocedure.